Nok MME og 3. måltid

26. maj 2009

Alder:
6 mdr.

Nok MME og 3. måltid

Hej Helen

Har netop meldt mig ind da jeg har et spørgsmål vedr. modermælkserstatning og måltider.

Vores datter er 6 1/2 måned og jeg begyndte at give hende majs og ris grød til middag da hun var knap 5 måneder, og fulgte efter med hjemmelavet kartofelmos da hun var ca 5 1/2 måned. Hun spiste meget småt i starten men nu spiser hun ca 1 dl ris eller majs grød til frokost ? + lidt frugtmos (måske en halv dl)

Til aften spiser hun knapp 2 dl kartoffelmos med gulerødder eller andre grøntsager + igen ca 1/2 del frugtmos.

Hun får vand af glas til begge måltider, men hun er ikke så skrap til at drikke af glas så det bliver ikke til ret mange ml væske sammen med maden. Har prøvet med snublekrus også det vil hun ikke have.

Nu da hun får disse to måltider virker det som om hun næsten har tabt interessen for mme. Hun har fået flaske fra hun var helt lille, og har aldrig nået de mægder der er angivet på Nan pakken. Hun spiste højest 130-150 ml hvis hun virkelig var sulten.

En typsik dag ser således ud:
mellem 7 og 7.30 vågner - tilbydes mme af flaske efter ca en halv time. Tager oftes ingenting eller 20-30 ml.

ca kl 9 tilbydes mme - tager ofte ingenting eller 20-30 m

Ca 9.30 puttes til formiddagslur sover ca 1 1/2 time-2 timer

ca kl 12 Maj eller ris grød + frugt mos samt vand af glas. Jeg bruger ca 1 dl mme til grøden

ca 13 - 13.30 puttes til eftermiddagslur sover igen ca 1 1/2 time, sommetider mere andre gange mindre.

Ca 15 -15.30 tilbydes mme, spiser som regle ikke, og afviser med skrig og skrål flasken.
Prøvede den anden dag med lidt frugt og wødmælk af glas. Det ville hun gerne have, men igen det bliver ikke til meget mælk.

Ca kl 17 puttet til 3. lur - da hun ikke kan holde til aften ellers. Vi vækker hende altid fra denne lur efter ...

Annonce

... ca 45 min til en time.

Ca kl 18 Hjlavet kartofelmos og lidt frugtmos fra glas til dessert. Spiser godt og drikker igen lidt vand. Jeg bruger ca 1 dl mme til mosen

ca kl 20 puttes til nat og spiser ca 220 ml vælling i et drag selvom hun har fået en stor portion mos bare et par timer tidligere. Får indimellem også 50-80 ml mme oven i, hvis hun stadig virker sulten.

Vågner som regl mellem 01 og 03 hvor hun får mme flaske, hun spiser ca 100-130 ml. Virker sulten

Derud over er hun vågen, eller i al fald mangler sit sut, 2-3 gange per nat. Det giver ca 3-5 opvågninger for os per nat - hvilket vi synes er hårdt. Dog er det intet mod de 10-12 gange vi var oppe på inden hun blev flyttet til sit eget værelse for godt en måned siden, men det tager jeg i et andet brev.

Jeg har godt læst dine madplaner, og kan jo se at der indgår noget mere modermælks erstatning end det min datter får. Tror hun ca får:
100- 130ml mme nat
30 ml mme morgen
30 ml mme eftermiddag
ca 150- 200 ml i maden
Ca 220 ml vælling til nat

Hvad er en passende mængde med hendes alder og hvis det er for lidt hvordan søren for jeg hende til at tage mere? (hun vil ikke have det af glas heller) Har af samme grund ikke indført morgengrød endnu da jeg er bange for at hun så tager endnu mindre mælk.

Kan også se at du foreslår mme omkring midnat og igen tidlig morgen, men da er Emilie jo ikke vågen - jeg skal da ikke begynde at vække hende vel? Det er jeg jo ikke meget for da jeg jo synes vi er vågne nok hver nat i forvejen.

Hun vejer ca 8.8 kg og er 74 cm lang, så hun er god stor piger. (Født 12 nov altså ca 6 1/2 md gammel.

Nå det var mange spørgsmål - men i korte træk får hun mme nok - kan jeg fordele kosten anderledes - skal hun til at have morgengrød?

Med venlig hilsen
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte